Zástupce: Petr Bohumský
Stručný popis činnosti výboru: to keep under review existing arrangements for the education and training of actuaries in the member states of the EU and other EEA countries and Switzerland.
10. 10. 2019 Vídeň (J. Šváb, P. Bohumský) – společná schůzka s Professionalism Committee
Actuview.com
o Bude se o tom hlasovat na GA
o Bude k dispozici všem čenům (nejen plným)
o Dokonce je možné dát k dispozici studentům – zvyšujeme hodnotu při vyjednávání s univerzitami.
o Generuje PDF s přehledem pro prokázání CPD
o Pokud se podaří tým Actuview přesvědčit o kvalitě, zaplatí nahrávání sami
o Jinak je možno k uploadu nabídnout cokoliv v jakémkoliv jazyce
o Aktuárský youtube s určitým filtrem kvality
Co dál s armonizací CPD pravidel – nikam nevedoucí diskuse
o Jak orientovat CPD na výstupní kompetenci a jak to kontrolovat – teoreticky hezké, ale prakticky neproveditelné
10. 10. 2019 Vídeň (J. Šváb, P. Bohumský)
In addition, and as support for qualification routes only based on university education, it should be noted that the complete workload of the education to become an actuary (including prerequisites, all learning areas and advanced skills as laid out in the Core Syllabus) should not be less than 240 credit points according to European Credit Transfer System (ECTS), including a significant number obtained in an advanced study program (Master’s degree).
o Je to doporučení. Pokud Aprobační komise usoudí, že program s 230 body je dostatečně dobrý, je to OK.
o Je to pomůcka pro jednání s univerzitami a právě pro ně, ne pro kombinovaná studia
o Doplnění – not less than 90 credit points devoted to the 9 expert areas in core sylabus
o Cesty vzdělávání
· 100% univerzitní – lze vše změřit pomocí Credit Points
· Mimo univerzitu – nelze měřit Credit Points – has to be evaluated against learning objectives, zde se hodí Blooms Taxonomy
A suggested Bloom’s Taxonomy category is included in the AAE Core Syllabus for each sub-topic as an indication of the depth recommended. This is not meant to be prescriptive, but is intended to assist in setting out a guideline for the depth of knowledge and skill needed for an actuary.
Univerzity by měly být zvyklé pracovat s „kompetencemi“ nejen se znalostmi (toto přesvědčení panovalo na komisi, ale je to pravda v ČR?)
Podstatné, jak asociace vykonává kontrolu
· vlastním zkoušením?
· „Akreditací“ univerzitního programu
· Jak to prokážeme EduC
· Nemusíme se držet ani kreditního systému ani Bloomovy taxonomie při jednání s univerzitami, když to budeme schopni prokázat nějak do AAE
Core Syllabus jde na GA, vč doplnění o „90 bodech“
První audit AAE bude v roce 2022
· Namapování našeho programu na AAE
· Pokud nejsou změny, tak následné kontroly jsou jen odsouhlasení, že se nic nezměnilo
20.9.2018 Utrecht (J. Šváb)
Status ke core sylabu.
Sylabus je nadále otevřený dokument, zatím neschválený komisí ani valnou hromadou. Samotný sylabus, ale tato komise považuje za hotový a diskutuje se „jen“ guidelines, který by sylabus prováděl. K jeho obsahu:
- základy matematiky jsou uvedeny jako prerekvizita a ne jako požadavek
- dává to možnost mít aktuárské vzdělání jako nástavbu nad magistrem nebo i jako součást programu na VŠ
- zároveň to znamená, že už toto asi nebudeme kontrolovat, protože to je pro informaci pro studenta, co musí umět, než se pustí do aktuárského vzdělávání
- vyžaduje se mistrovství v jedné z advanced skills, toto jde stejným směrem, jako starší PS ČSpA, která mapovala možné činnosti aktuára v pojišťovně.
- je to požadavek
- lze dosáhnout pomocí
- deeper studies
- studies of European and country specific topics
- research
- practical application of actuarial principles
Co my s tím?
- Podle mne potřebujeme mít vlastní sylabus nezávislý na jakékoliv vysoké škole nebo jiné vzdělávací instituci
- Musíme umět pravidelně dávat zpětnou vazbu škole/instituci jak naplňuje náš sylabus
- Musíme umět zařídit vzdělávání toho, co není pokryto, nebo alespoň umět nasměrovat členy, kde si to doplnit.
- Může se stát, že se rozhodneme nějakou část vzdělávání zorganizovat sami